Rumah Cendawan

MACAM RUMAH SMURF... rumah ini boleh mencapai harga hingga RM3.3 juta.


BENTUKNYA seperti cendawan butang yang biasa dijadikan rumah di dalam Smurf land, satu siri kartun kanak-kanak yang terkenal.
Namun bukan itu niat si arkiteknya, James H Johnson. Dia mendapat ilham mereka bentuk rumah itu daripada renda jenis Queen Anne.

Namun begitu, penduduk di Perington, New York, tetap menggelar rumah itu sebagai ‘Rumah Cendawan’.
Kediaman itu adalah satu daripada lima bangunan berbentuk butang yang bersambung antara satu sama lain dan terletak di puncak bukit. Ia dibina sama tinggi dengan pokok di situ, hampir menyerupai rumah cendawan dalam siri kartun Smurf.

Ada dua bangunan butang yang dijadikan tempat tidur, butang di tengah pula dijadikan dapur dan ruang tamu, yang keempat pula sebagai ruang tamu dan ruang makan dengan pendiang manakala yang kelima pula adalah ruang geladak.

Menurut laporan akhbar New York Daily, setiap satu bangunan berbentuk butang itu disokong oleh satu tiang konkrit dengan tetulang besi.

Setiap bangunan berbentuk butang itu 30 kaki diameter dan beratnya 80 tan. Besarnya 4,000 kaki persegi.

Kediaman ini dibina di Perinton, satu kawasan pinggir bandar Rochester pada 1971 dan sejak 1989, ia menjadi ikon bandar itu.
Bentuk kediaman ini memang unik tetapi yang membuatkan ia lebih istimewa adalah beberapa hasil seni yang disumbangkan oleh mereka yang mahir dalam seni, termasuk 9,000 jubin seramik yang dipasang di bahagian dalam rumah itu. Semua jubin itu dibuat sendiri oleh bekas pemilik rumah itu, Marguerita Antell.

Harga rumah ini mungkin mencecah hingga AS$1.1 (RM3.3 juta) juta sekarang, apatah lagi ketika filem Smurf 3D bakal menemui peminat siri kartun itu, tidak lama lagi.

Ejen hartanah Rick Testa memberitahu Zillow.com, semua pemilik rumah itu bercadang menyumbangkan RM300,000 daripada hasil jualan Habitat Kemanusiaan, manakala Testa sendiri akan menderma RM3,000.

Pemilik rumah mengupah arkitek asal kediaman itu untuk membina satu bilik besar yang boleh bersambung dari bangunan induk melalui jalan bawah tanah.

Ia menghadap satu anak sungai, air terjun dan kolam air panas.

Kata Testa: “Ia seolah-olah anda hidup di dalam satu hasil seni.

“Kediaman itu memberikan satu rasa yang berlainan tidak ubah seperti pertukaran siang dan malam. Ia benar-benar unik.”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Segalanya Di Sini