Otak Berumur 2500 Tahun Dijumpai

 

Ahli-ahli arkeologi percaya mereka telah menemui salah satu otak tertua di dunia yang pernah dipunyai oleh seorang lelaki dalam besi Umur Britain yang telah dikorbankan dalam pembunuhan ritual.
Saintis mendapati tengkorak dalam sebuah lubang berlumpur apabila mereka telah menggali tapak sebelum kampus baru akan dibina di Universiti York. Apabila penyelidik sampai di dalam tengkorak, dia terkejut untuk mengetahui tisu lembut otak berusia 2500 tahun yang masih dipelihara.
Patah dan tanda pada tulang mencadangkan lelaki, yang berumur antara 26 dan 45 tahun, meninggal dunia kemungkinan besar dari gantung, selepas itu dia berhati-hati dipancung dan kepalanya kemudian dikebumikan dengan sendiri.
Ahli-ahli sains telah bingung dengan bagaimana tisu otak yang biasanya rots selepas beberapa pada tahun - berjaya kekal utuh sejak sekian lama.
'Survival otak kekal jika tiada tisu lembut yang lain dipelihara amat jarang berlaku, "kata Sonia O'Connor, penyelidikan rakan-rakan dalam sains arkeologi di University of Bradford.
'Otak ini amat menarik kerana ia adalah sangat terawat, walaupun ia adalah catatan tertua ada jenis ini di UK, dan salah satu di seluruh dunia terawal.'
Philip Duffey, pakar neurologi di York Hospital yang diimbas tengkorak, berkata: 'Saya kagum dan teruja bahawa pengimbasan telah menunjukkan struktur yang kelihatan tanpa ragu-ragu yang berasal dari otak.




Memang pelik lah macam mana otak tu masih dalam keadaan baik lah walau pun sudah 2500 tahun..
apa pun ini lah kekuasaan yang maha esa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Segalanya Di Sini